Over ons repertoire

Van middeleeuws tot hedendaags: dit zingen we

Het Liefdesliederenkoor werkt met energie en plezier toe naar elk concert. Nog vóór dat concert voorbij is, komt de onvermijdelijke vraag: wat gaan we hierna zingen? De muziekcommissie, die bestaat uit ongeveer 5 koorleden, neemt samen met dirigent Marc Buijs een duik in het repertoire. Afwisseling, de kwaliteit en de moeilijkheidsgraad van de muziek zijn belangrijke criteria in de zoektocht. Zo switchen we van Lassus (16e eeuw) naar Britten (20e eeuw). En van Bachs Johannes Passion (1724) naar Ton de Leeuws Prière uit 1953. We worden blij van de romantische liedkunst van Brahms en Schumann, maar wagen ons met net zoveel inzet en nieuwsgierigheid aan Kačena divoká (De wilde eend) van Janáček of This marriage van Whitacre. Het Liefdesliederenkoor werkt daarnaast regelmatig mee aan muziektheatervoorstellingen of concertmiddagen op locatie in het Gelders landschap.

Veelzijdig

Geld speelt ook een rol; als relatief klein koor kunnen we niet elk jaar een groot concert uitvoeren met orkest en solisten. Aan de andere kant: juist die afwisseling tussen groot, bekend en kleiner, minder bekend maakt het erg leuk om in het Liefdesliederenkoor te zingen. Daarbij houden we als koor wel van een uitdaging. We beginnen dus ook wel eens aan muziek die we aanvankelijk lastig vinden, of die geschreven is in een taal die we niet spreken. We hebben al gezongen in het Fins, Ests, Tsjechisch, Latijn, Spaans en Russisch. En als we in het Engels of  Duits zingen, krijgen we óók instructies over de uitspraak, want onze muziek moet niet alleen goed klinken, maar ook verstaanbaar zijn. Kortom: ons repertoire kun je gerust veelzijdig noemen. En dat is ook de kracht van het Liefdesliederenkoor!